2022年1月21日星期五

Duncan兄 TG group 內討論的總計和啟示2022.01.20(上)

Duncan兄是第一個在我Blog留言的blogger,見到Duncan兄新開了TG Group而且完全免費,第一時間就加入了。而後陸續見到竟然有一眾大咖加入,有止凡,小薯,飛鳥等,讓我十分興奮(有機會和他們實時交流,必定可以學到很多知識),而經常參與討論的K兄,J仔,terry,win son等不能盡數,也回答了我提出的很多問題。投資以外,大家的討論都十分有趣。

總結或記錄一下昨日(2022.01.20)討論過程,我覺得很有意義的內容:

話題一:
關鍵先生:既然市場上大家都知道台積電咁好,點解台積電過去2021一直無咩點升,反而一出財報就爆升呢?

win son:
資本開支多,投資額大,佢市佔高,毛利高,加大投資額=預計將來賺多D

K:
還有一點是支本資出越高,市佔率就會越高,而半導體行業從來是越先進就越有屈機定價權,52%毛利是必收,要排隊請先付誠意金,否則我開LINE比你的本,材料,工序也高到爆燈。。。要排TSMC市佔52%先比DESPOIT已成行靚,NVIDIA,QCOM,INTEL也不例外,而2哥的SAMSUNG的17%市佔只能拿低於TSMC的晶片價去接單,如果良率不足50%,就無錢賺,因為成本毛利低於50%,所以暫時SAMSUNG只是養緊5NM因為良率只在40/50%間,真正賺錢是7/10NM

飛鳥:
半導體開始變成下一代石油,這就是第4次工業變革,什麼都要用晶片

J仔:
其中一個原因就 血統
tsm天生就唔係美股, 全世界嘅退休金,mpf, 主要都揸住曬嗰幾隻大隻佬, 例如你嘅mpf, 會揸住幾多台積電? 會揸住幾多蘋果? 始終水喉大小嘅分別

Duncan:
其他有可能原因
TSM不是純種美股
不在如VOO SPY等holding(有被動資金買)
Fund flow不似其他大型科技股

好多人一聽代工,以為低技術,廢
富士康係低技術,毛利率只係幾%
TSM係超高技術,毛利率50%以上
根本係兩個世界,要硏究多點才明白

如飛鳥兄說,
一哥型成良性循環
二奶跌入惡性循環
不斷loop,有機會現在追不到,未來係越來越難追
可以參考下,總結果段
https://duncaninvest.blogspot.com/2020/11/blog-post_14.html
好多人以為代工沒有自己品牌出品
所以沒有護城河

Intel Samsung有做 設計+生産,是IDM一條龍式(咁有所謂自己品牌晶片)
TSM只做代工生產,反而係另外一個優勢promise永遠不會造設計,不會和客人成為競爭對手
(Apple最初用Samsung代工生產IPhone晶片,之後只用TSM,加上所有其他product用晶片,我覺得其中一個考慮,Samsung有出手機/晶片,是IPhone直接競爭者,有顧慮)


總結:
對於台積電,毫無疑問是非常優質的股票,但是2021年的股價不見得比NVDA增長好。從各位師兄的回答得知,一間好的公司,可能會因為地緣因素,沒有受到市場的追捧甚至冷落,而難以被“炒起”。

話題二:

關鍵先生:TSM應該用什麼估值方法好一些呢?


K:
The only way to valuate a company is through discounting the future cashflow
好多財演根本分唔清咩叫 comparable valuation 咩叫 absolute valuation

Price multiple 即係常聽見既 PE, PS
只係用黎比較 A 同 B 邊個平d,邊個貴d
但並無一個話比你聽實際價值既作用

要知道 true fair value, 只可以用 DCF model / RIM model / DDM

Ka:
而當兩間公司的入帳手法唔一樣,做成會計上的差異,到最尾 PE PB 都係會失真,一樣計錯數。

Price multiple 最多只係去拿一個感覺,之後再搵其他方法計。
譚仔 係最好的例子。

K:
Little book of valuation - Aswarth Damodaran

好簡單一個 example,
我頭先講 valuation 係三維概念
除左時間, 就係利率 & 增長

Price multiple 何來有 consider 利率?
如果 A 同 B 同樣地都係 overvalued in terms of absolute valuation,
咁你比較 A 同 B 邊樣貴d 有咩用?

就好似比較緊山頂好住d 定貝沙灣好住d一樣

你買得起至得架

點解寫手好, KOL 拍片好咁鐘意講 price multiple
一黎 : 易明, 唔洗解釋咁多野
二黎 : 太長太悶無人會睇, 佢地賺錢唔係靠投資, 係靠view數

三黎 : absolute valuation 會直接曝露一個人對會計,finance既知識量
而且每個人做法同adjustment略有不同
好多時會有arguement

岩岩琴晚starman先出左篇文講(https://www.facebook.com/974946689232967/posts/4984832971577632/)

正如我經常說,在革命性改變的大時代下,價值投資仍是價值投資,只是「價值」需要因應時勢重新定義,估值的方法不可能一成不變,必須要因時制宜,才能立於不敗之地。如果今天你仲同我講呢隻地產股市脹率(P/B)只有0.5x,等如5折買佢既資產好抵買,咁我唯有同你講聲good luck,好行,唔送!

He is talking about NOI/Cap rate
Which cap rate = risk free rate + risk premium

Basically 就係簡化版既 dcf valuation
常用於 real estate valuation

你要睇price multiple 都只會睇
Ev/ebitda, P/OCF, P/FCF
或者 P/AFFO for reits

Multiple 係好特殊情況咪有用
Eg 成個 sector in general 都平
Eg 難以判斷 cashflow, 例如地產發展商唔係年年有樓賣

又或者有d 企業係好難判斷佢既 wacc,
咁咪唯有用 multiple

簡單講就係 multiple係最後手段,
唔應該係1St option

學識點分析一間公司既業務
就等於你睇一個球員既基本數據
得分,命中率,籃板,助攻 etc

但學識點樣做 valuation
就係等於你睇一個球員既basketball iq, 戰術意識,防守意識

如果一個球員無好靚數據, 但有好好既意識
咁佢都可以係一個好球員 : Draymond green

如果一個球員好靚數據, 但個腦裝屎 :
Rusell Westbrook
即係 overvalued

如果兩樣都有 = all star, super star
即係 LBJ

21LC014980 S0101:
呢度個師兄都答得幾好,估值係一個三維概念,意思係今年個價應該係120-150,但今年升到160咪overvalue lor, 因為已price in左未來增長,但你等多一兩年盈利增長valuation 又去返160-170,咁又合理返。
點解台積電咁好冇人買?
一黎因為條數易估
二黎因為華爾街班友要追數
你今年140買,但valuation 最多都係150,個expected return得6%
如果市場上有其他機會,點解要買台積電?

Duncan:
我覺得Howard Marks的memo Something of value,都係講呢一樣野
Growth Stock和Value Stock,不是完全對立,投資者不斷學習同發現Value

我覺得不同角度比較PE

不同公司,不同狀態
PE高低,視乎增長前景
市場很有效率,換一個角,PE高低,可以看成有冇價值(雖然不一定絕對)

同一間公司,假設基本因素冇變,不同時期PE高低咁比較,相對多啲反映平貴(不絕對)

直接D講,就係PEG既concept(By小薯)

小薯:
其實price multiple係易用,但over simplified。
KOL(包括我呢個唔係KOL既blooger)用price multiple 去解,真係易明,易解D。
你會見好多KOL,即使用 price multiple ,都只係用PE、PB同div yield,因為你要班老散去明咩叫EV、咩係OCF、AFFO,一樣難。佢地最常說法就係過去5-10年avg PE幾多,類比公司PE幾多,所以如果PE幾多同呢個coms 比,其實而家平/貴。

但係問題即使price multiple都好,都唔係亂用,其實係要跟根據公司既特質去用。
我自己DCF同price multiple 都會用,但有個前設就真係price multipl都要越接近CF越好。
所以上一兩年,大堆人堆dream stock,無profit ,無cashflow,為左估,就出左堆P/GMV、P/APUR、Price to dream,仲要好「認真」咁去教人用呢堆ratio做估值,我真係祝君好運。

當然,可能K生唔buy,不過如果初學唔識DCF,與其亂做,我都會建議先用prcie multiple估值,好過只係睇估價亂估,但也不能comfort 用prcie multiple,真的要慢慢學用DCF


總結:
當我第一次見到K兄的回答“The only way to valuate a company is through discounting the future cashflow”,我很震驚,這是我第一次知道這個說法。因此我非常感謝師兄們這麼耐心的回覆我的提問,很多terms我都是不明白的,都馬上逐一search了。深深的感到自己的不足之處,在麥嘉文的價值投資101#5裡面將股市參與者分為8類,我假設自己是“有花時間研究(睇書/Blogger/Youtube)”的一類,他也提到每個人的能力圈是有限的,就像不是每個人都可以像MJ一樣暴扣,但很明顯我在能力圈範圍內做得非常不足,至少目前一定是這樣。因此討論期間,引申了要怎麼學習投資的話題……………………



(未完待續)





討論中提到的書籍推薦: Little book of valuation - Aswarth Damodaran

1 則留言:

4096